Dit is de derde keer dat we stil staan bij de grappenverzameling van Hebreaus (zie inleiding op 16 januari 2017). Volgende week zal de laatste keer voorlopig zijn: ook andere verzamelingen moeten aan de beurt komen! Merkwaardig is dat deze hoog geplaatste prelaat van de Oud Syrische Orthodoxe kerk op het eind van zijn leven allerlei enigszins schuine grappen in zijn verzameling opnam, die later in het Latijn aan ons zijn overgeleverd. Door ze in het Latijn op te nemen wilde men voorkomen dat jan-en-alleman ze zomaar kon lezen.
Net zoals al deze grappen uit het Klassieke
verleden, worden ze vaak gekenmerkt door grote vrouwonvriendelijkheid.
Als een klein millennium later de Amerikaanse schrijver, Gershon Legman, die naar het zuiden van Frankrijk moest
uitwijken omdat zijn grappen in de VS staatsgevaarlijk werden beschouwd, met “De rationalisatie van vieze grappen” duidelijk wilde maken dat in grappen verborgen gewelddadige
aandriften van mannen ten aanzien van vrouwen zaten verborgen, dan gold dat
zeker voor de klassieke oudheid. Het wijst er echter ook op dat vrouwen meer in
de melk te brokkelen hadden dan vaak door allerlei studies wordt gesuggereerd.
Als ze niks te vertellen hadden, zou deze humor als uitlaatklep niet nodig zijn
geweest. En dit wijst weer op een overeenkomst tussen het Romeinse Rijk en de
Verenigde Staten van Amerika, waarop tegenwoordig weer wat vaker wordt gewezen,
met het opgeheven vingertje!
Klik op oorspronkelijke teksten om ze te kunnen lezen.
Exhibitionisme: Item XXVII, p. 11: FILOSOFEN.
(Filosofen waren in de
oudheid vooral op marktplaatsen te vinden, en sommigen stonden bekend om hun
vrije seksuele moraal.)
Iemand stond zich zelf te bevredigen in het openbaar op de markt. Toen iemand hem vroeg, “Wat doe je? Schaam jij je dan helemaal niet? “, antwoordde hij: “Waarom zou ik mij moeten schamen: ik steek immers slechts mijn mannelijkheid in de hoogte, als mijn jeugdige groeikracht zich aandient.”
Item CCCCVII, p. 102 : DROOMUITLEGGERS
Zei iemand
tegen een droomuitlegger: "In mijn droom heb ik 2 broden in mijn handen, waarvan
ik gretig eet.” Daarop antwoordde hij: “Jij bent vast en zeker gewend met twee
vrouwen die uit een moeder geboren zijn gemeenschap te hebben.”
Soms is het
verschil met een freudiaanse uitleg niet zo ver te zoeken!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten